AKU REDHA, ANDAI INI TAKDIRNYA UNTUKKU....



Saturday 7 February 2015

~ CaMnEr Nk Jd KwN Yg BaIk??? ~

Korang ada kawan? Kawan baik? Kawan rapat? Kawan biasa2 jer? Semua orang ada kot. Bagaimana nk jd kawan yg baik??? Inilah tipsnya...

1. Jangan kedekut.


Ok. Bilakah kali terakhir anda belanja kawan2 makan? Belanja kawan2 tanpa niat mendapat balasan atau mengungkit atau belanja kawan dengan ada agenda tersembunyi? Ok kesimpulannya, bila kali terakhir anda belanja kawan anda dengan ikhlas, niat sedekah?Mcm story pic kt bawah ni... Tq, linda... Moga Allah akan murahkan lg rzekimu geng..










Maksud belanja tu, takdalah aku suruh belanja satu kampung, maksud aku..kawan rapat? Geng terdekat. Macam Geng Bas Sekolah tu ker.. Sebenarnya, tak perlu belanja makan besar mcm pic kt atas tu, contoh bila breakfast kau belikan kawan teh tarik pun dah cukup sweet :)

Tapi jaga2, ada jenis 'parasit', yang suka jimat duit sendiri sampai suka pow kawan2 selalunya jenis ni, dia suka buat magic. Makan ramai2, bayar sorang. Yakni hilang di kaunter pembayaran. Yang ni kita kena kedekut, sebab kita pun ada time sengkek gak kan? Kecuali kau kaya lapan belas kali dari dia, duit kau memang banyak lebihan, tak kisahlah :)

2. Biarlah rahsia

Kalau kawan kamu dah cerita hal peribadi dengan kamu, janganlah dengan suka hati sharing dengan orang lain pulak? Atau kamu sendiri terkantoikan kawan kamu tu, perlu ke nak sebarkan dekat orang lain?

Kau boleh detect jenis kawan macam ni, senang je. Bila kau lepak dengan dia, dengan mudah dia cerita hal peribadi dengan kau. Jadi, tak mustahillah dia cerita pasal kau dekat orang lain, kan?

Aku pun kadang2 mengadu dekat kawan lain. Tak salah mengadu contoh "weh semalam si A tipu, kata nak kuar dengan aku tapi kuar dengan BF". Cukup.

Yang jadi salah bila kau menjatuhkan maruah dia.

INGAT! Jika kita menutup aib atau keburukan orang lain, Allah akan tutup pula aibnya di akhirat kelak.

3. Jangan jual ikan.

Selfish lah maknanya. Ok, hal kau sibuk suruh orang tolong. Time hal orang, kau tak boleh tolong.

4. Jangan riak.

Tiap kali nyembang, kau up gaji laki kau 5k. Eh hallo, 5k kau tu, entah2 orang lain buat beli handbag je nok. Ingat, kalau kau lebih, ada orang lagi lebih dari kau. Bak kata aku (tetibe), " 5k kau celah gigi orang je tahu". Jadi. Tak. Payah. Nak. Berlagak. Sangat. 5k tu fuhhhhh...

5. Bertolak ansur.

Sebenarnya susah nak jadi kawan yang baik kan. Semua orang pun ada kelemahan. Tapi berpada2lah. Macam aku, aku bukan sempurna. Aku ada jer 1-2 orang "dulu-BFF-sekarang-BFF-gak".

Well, kadang2 benda ni keputusan sendiri. Bukan nak memutuskan silatulrahim, tapi, kalau kawan jugak bertambah dosa mengumpat camne? Nak kawan tapi blkg tak suka pun tak guna gak. Jenis kawan-yang-tak-kawan-pun-takpe-tak-rugi-pun. Kebanyakannya ada ciri2 di atas.

Satu je tips berkawan yang sampai sekarang aku suka buat, sound depan2. Selalunya aku buat dengan kawan rapat. Yang aku tak sound depan2 tu maknanya, aku tak sayang, aku tak peduli, atau jenis kawan yang tak boleh di tegur. 


Akhirul kalam, ade kaitan ker entry di atas dgn pic yg aku tempek tu??? Hahahaha.. Ade aku kisah????

No comments:

Post a Comment