AKU REDHA, ANDAI INI TAKDIRNYA UNTUKKU....



Wednesday 21 January 2015

~ DaTiNg BrSaMa PPS AlOr GaJaH... ~

Pepatah ada menyebut : “Musuh Jangan Dicari, Rezeki Jangan Ditolak”. Apa kaitannya pepatah trsebut dengan story glory aku ini yer... Ni nak citer ni. D 1 ari aku telah dioffer utk dibelanja oleh PPS Alor Gajah... Mula2 mcm pelik jugak. Mimpi ape agaknye ek.. Tp layan jerla.. Ikut mcm pepatah tu.. Hahahahhaa...

Destinasi yang menjadi pilihan hati PPS Alor Gajah ini adalah di Nasi Ayam Penyet Lamongan. I no hal jer.. I followwww tanpa banyak bicara. Tempat ni da 2-3 kali gak aku g. Apa yang dmaksudkn di sebalik nama Penyet itu..? Biasanya aku ni tahu makan jer.. Langsung xmo amik tahu kenapa sesuatu makanan itu di namakan sedemikian. Aku pikir penyet tu sama maknanya penyek dalam sebutan kita. Jadi makna Ayam Penyet tu ayam yang di penyek-penyekkan lah kan. Itu aku yg pikir. Hahahahhaha... Oooppps.. Tu masih kurang tepat yer anak2...

Mohla kite bertanya kepada yang pakar. Pakar kata Penyet itu adalah istilah yang berasal dari bahasa Jawa yang bererti lumat. Bermaksud bahan yang dimasak dilumatkan. Dihidangkan pula dengan sambalnya yang juga ditumbuk lumat. Bila dimakan pula tempe, tahu, ulam-ulaman atau ayam dilumat-lumatkan pula di dalam sambal sebelum ianya dimakan bersama nasi. Alkisahnya.... Tooiiiyiiibbbb.. 
Jom sesamala kite belek picture...






Pape pun K. Suzie, trima kasih banyak2... Semoga Allah meluaskan lg rezeki akk. Untuk dating kite yg ke2, mohon 1000 kemaafan tidak kesampaian.

No comments:

Post a Comment