AKU REDHA, ANDAI INI TAKDIRNYA UNTUKKU....



Friday 18 January 2013

~ ArI P1 AnK2 Ke SeKoLaH... ~


Ramai yang kelam kabut rutin hidup pada hari pertama persekolahan. Pengalaman menguruskan anak pertama ke sekolah memang mengujakan. Debaran melihat anak melangkah ke sekolah dengan persekitaran di luar kawalan aku agak meresahkan.

Aku tidak ingat hari pertama aku ke sekolah dahulu, rasanya tidak ditemani oleh mak atau abah sebab sudah biasa ke Tadika sebelum itu dan kebetulannya angah dan kak uda pun ada di sekolah yang same.

Anak-anak zaman sekarang sudah matang, anak-anak aku akan memulakan pembelajaran hari pertama di sekolah dan tadika masing-masing hari ini.

Terlebih teruja dorang ni. Tak sabar untuk kembali semula ke sekolah gamaknya. Memang bersemangat hendak ke sekolah. Bosan agaknya bermain dan menonton televisyen di rumah sepanjang hari. Dari malam lagi anak2 doklah sakan belek kasut ngan beg sekolah. Dua tiga kali buat kawat lintas hormat menayang baju , kasut dan beg baru.

Beberapa kali dorang ingatkan aku gosok baju sekolah, semangat tu . Myra  awal2 lagi dah request nak baju complete with tudung. Alhamdulillah…  alhamdulillah anak -anak aku semua tak de masalah nak ke sekolah, aku hantar pada hari pertama , hari lain dorang pegi sendiri. Seawal jam 3 pagi myra kejut aku, tanya jam dah pukul berapa... Punyalah excited dia nak sekolah... Heheheh... Jangan awal2 jer excited sudahlah...

Aku kejutkan anak2 jam 6.00. Macam biasa , sebelum anak2 ke sekolah aku biasakan dorang bersarapan dulu kat rumah, tak suka dorang ke sekolah ngan perut kosong. Menu sarapan setiap hari akan aku tukar, mengelakkan dorang jemu, aku sediakan sarapan paling mudah , macam roti telur, benjo, bihun/mee/nasi goreng, paling mudah sekali cekodok.




Seronok bila tengok anak2 ceria dan berkobar-kobar nak masuk sekolah ni... Dalam seronok2 tu benaunye aku rase sedih, takut pun ada. Sebabnya bila dorang sume dah jejakkan kaki ke sekolah itu tandanya dorang semakin dewasa. Perasaan ingin memberi kepercayaan kepada anak supaya berdikari dan perasaan tidak yakin pada kemampuan anak2 bersilih ganti. Mampu ke dorang… Boleh ke dorang…




Doa ummi anak2 ummi sentiasa tabah hatinya, dan berkelakuan baik di sekolah bersama kawan-kawan. Ummi harap anak2 ummi semuanya jadi anak yang bijak dan jadi orang yang berguna... InsyaAllah...


No comments:

Post a Comment