AKU REDHA, ANDAI INI TAKDIRNYA UNTUKKU....



Tuesday 30 April 2013

~ SeKaDaR LuAhAn RaSe Bg Yg MeNgErTi... ~


Ini adalah sesi luah perasaan+rase ok… Sorry kalau di antara sesiape yang tetibe menyampah dan ada plak yang mungkin akan terase. Yer ker ade??? Menyampah tu mungkin, tp tang terase tu. Gase2nye mcm xde. Sbbnye insan yang entry ini aku tujukan, xpernah tau kewujudan blogku ini. Kalaulah dia tau, mau menangis dia hentak kaki… Almaklumlah kurang kasih syg… Ape2 pun, xkisahlah tu, yang pentingnye aku nk luahkan ape yang terbuku+terpendam di jiwa nubariku ini… Ini blog akukan, so jadi sesuka hati akulah nak tulis apa pun... Ade aku kisah???

Aku pelik makhluk spesis ini. Dia merasakan hanya dirinya sahaja yang betul, dia sajer yang buat kerja perfect (perfect sangat ke..???). “ Perfectlah sangattttt…. ” (Tiru stail dak Cheret… ) Ekoran dari rase macam tu makhluk ni membuatkan  kerja2 yang orang lain buat seolah2 tak dihargai walaupun bersusah payah membuatnya.. Xkisahlah sangat nk hargai atau tidak, tapi kita ni kerja seikhlas hati…. Kita membantu atas rasa kerjasama…. Berat same dipikul, ringan same dijinjing… Macam Wonderpet…. “Ape Yang Penting, KERJASAMA…”

Lantaklah dia n suku sakatnye nak kate ape. Katelah... Ada aku kisah.. Makhluk ni memang pelik. Sehinggakan dia membuat kesilapan untuk perkara yang sama tp sukar untuk mengaku berslah. Bila dah tau salah, ngaku jerlah. Bukannye payah pun. Aku pun faham, manusia dlm dunia ni manelah boleh lari daripada melakukan kesilapan, mane ade yg perfect... Oooopppssss, silap... Diakan rase dirinye begitu PERFECT. Sanggup pusing dan corner sana sini untuk menegakkan kebenaran kononnya sedangkan kesalahan itu terang2 sudah nampak di mataku yang rabun ini.

 

Kadang2 hati ini rasa jengkel sangat2. Rasa geram. Rasa macam2 yang tak sepatutnya ada dalam hati ni... Tolonglah jangan asyik dok slalu sangka yang diri tu lebih baik daripada orang lain. Sebenarnya setiap dari diri kita ni ada baik dan ade buruknya. Cara pembawaan jer yang berbeza. 

Percayalah dalam hidup ni pastinya ada saat2nya dimana tanpa sengaja dan mungkin sengaja akan melakukan kesilapan dan kesalahan. Dan bila sedar diri telah melakukan kesalahan dan ada buat silap. Apalah salahnye dengan rasa rendah hati buanglah ego dalam diri tu dan akuilah kesilapan tu... Kita ni bukan manusia serba sempurna. Hanye manusia biasa. Aku akui sentiasa ada rasa tidak puas hati dan salah sangka. 

Tapi apabila telah melakukan kesilapan+kesalahan, akui jerla. Tak kiralah tinggi manepun ilmu kita, minta maaf dan akui kesilapan itu. Janganlah asyik dok nak menunding jari ke arah orang lain. Bercakap memang senang. Jangan salahkan orang lain kalau dah wat kesilapan. Untuk ape sumenye tu? Adakah ko nak orang pandang tinggi pada ko...??? Nak orang tengok ko ni perfect jer. Tak mau orang pandang rendah kat ko so dengan senangnya letakkan salah kat orang lain sedangkan hakikatnya salah ko sendiri. Awat hang tak mau mengaku???? Mengaku jerla... Biar rendah di pandangan manusia tapi tinggi pada pandangan DIA.

Orang akan lebih pandang rendah dan sinis pada ko kalau hakikat sebenarnya kesalahan itu adalah berpunca dari ko dan lebih malang lagi ko tahu mengenainya tapi buat2 tak tahu dan mencari macam2 alasan supaya orang tak menyalahkan ko dan lebih perit lagi jika ko mencari orang lain untuk dijadikan sasaran kesalahan yang ko buat... Akibatnya aku yang terlibat dalam kes ini akan merasakan ketidakpuasan hati ini akan terus berlaku dan ianya menjadi pertikaian sepanjang masa dan akhirnya sedikit sebanyak rasa itu akan bertukar menjadi 'pisau' yang boleh memutuskan 'tali' yang mengikat kita selama ini. Seperti api yang dulunya kecil menjadi semakin marak jika tidak dikawal. Bukan hanya pandai berkata2 tapi bila terkena pada diri sendiri umpama cakap tak serupa bikin...

Pandanglah sekeliling, hayati dan telitilah... Fikir dan timbal balik apa yang dah dibuat. Dan cubalah, belajar mengalah dan dengarlah rintihan orang lain yang mungkin 'tersiksa' dengan sikap ko tu...

Penatlah weiii melayan karenah2 orang2 yang seperti ini. Ketahuilah yer. Diri tu banyak kekurangannya cuma janganlah buat2 tak nampak. Buang ego, buang rasa bangga,buang rasa riak yang ada.. Kalau salah apabila diberi teguran yang baik dan berhemah, terimalah seadanya bukan sebaliknya...

Ok sekian untuk bebel kali ini... Lapang da rase didada. Feel dah ok yer... Hehehehe....

No comments:

Post a Comment