AKU REDHA, ANDAI INI TAKDIRNYA UNTUKKU....



Monday 11 November 2013

~ SuNgGuH aKu TaK pAhAm HaTi pOmPuAn WaLaU aKu Ni PoMpuAn JuGak... ~


Aku dengar cerita2 isteri yang ditinggalkan suami.. Tak kira laa ditinggalkan tanpa anak atau diceraikan masa mengandung.. Sungguh aku tak paham hati seorang perempuan..

Jantan tu menduakan kau masa kau masih sah menjadi isterinye.. Lepas kena cerai, kau sanggup lagi keluar dengan bekas laki kau pastu siap pegang2 tangan bagai semata2 nak tunjuk kat bini baru dia yang kau masih berkuasa ke atas zahir dan batin dia..

Sapa yang untung? Sapa yang rugi? Bagi aku jantan tu laa yang untung.. Sana dapat rasa nikmat, sini dapat rasa peluk2 pegang tangan.. Kita yang perempuan ni jadi mangsa mulut manis lelaki..

Sekali kejujuran antara suami-isteri tergadai, tak perlulah kau percaya lagi segala kata2 keramat bekas laki kau tu.. Takyah laa terbuai2 dengan ayat dia yang kononnya rindukan masakan bekas bini, rindu bau bekas bini.. Ape sebelum dia buat keputusan nak hancurkan kepercayaan bekas bini, dia tak pikir panjang ke?

Ada yang kasi alasan yang berbaik dengan bekas suami untuk kebaikan anak2.. Iye itu aku paham.. Tapi takkan laa sampai kau masih tak sedar status kau sekarang? Lupa agama ke ape?

Buat apa laa dihadapkan sangat jantan yang pernah menipu pastu menghancur-lumatkan hati dan perasaan kau?? Berubah laa.. Kalau kau nak tuntut nafkah, itu memang kewajipan bekas laki kau.. Tapi tak perlu laa nak tuntut keperluan batin lagi..

Mungkin setiap perempuan punya pendapat yang berbeza.. Mungkin ada yang cakap aku tak pernah kena lagi, so aku tak layak untuk memberi pendapat.. Terpulang..

Tapi aku tetap tegaskan yang kalau kau ada agama di dada, kau takkan meroyan ditinggalkan suami.. Ini suratan yang tertulis setelah kau berusaha sedaya mungkin untuk selamatkan rumahtangga.. Terima laa seadanya.. Allah tau jalan mana yang terbaik untuk kita.. Terimalah kenyataan yang kau dah tak bersuami lagi..

No comments:

Post a Comment