AKU REDHA, ANDAI INI TAKDIRNYA UNTUKKU....



Sunday 22 July 2012

~ AhLaN WaSaHlAn Ya RaMaDhAn... ~


Yeahaaa!! Bulan puasa!! Lebih tepat lagi, hari ke-3 puasa. Sempena bulan Ramadhan yang mulia ni, adalah lebih baik kalau kita banyakkan amalan bulan puasa ni, tapi kalau buat entry baru dalam blog kesayangan aku ni pun boleh juga kan?

Hehehehe.. Aktiviti2 lame wat mase ni kite tinggalkan dulu. Nanti lepas Raya baru kite sambung balik k..

Baru boleh jalan-jalan. Baru boleh pegi cuci2 mata window shoping. Baru boleh makan tengahari. Baru boleh gurau-gurau kasar dengan geng2 sebulu.. Hahahaha..

Sekarang ni aku tengah dok nak fikir makanan ape untuk berbuka. Kalau hari cuti takpalah jugak, banyak mase siap boleh pikir2 lagi sambil layan tv rancangan memasak. Kadang2 terase gak macam lambat mase berlalu. Rasa macam jam tak bergerak jer. Tetapi di hari bekerja ni, menu adalah semestinye simple n mudah masak. Apa taknye, time adalah begitu limited. Pukul lampsum aku cume ade 1 jam jer untuk menyediakan juadah berbuka puasa. Dah jadi macam lipas kudung. Kalau ikutkan tekak aku ni x yah lorat2.. Tapi dek kerana anak2. Ku gagahi jua kedarat yang ada, walau pun gasenye badan penat giler.. 

Nak beli boleh, kat area taman aku ni Pasar Ramadhan punyelah panjang. Manusia da macam ulat taik gamainye. Tapi xbestla. Lagipun, harga yang dijual melampau2, kekadang seperti tak boleh terima dek akal. Yang paling x syoknye indah khabar dari ghupe. Tu belum cerita lagi kerugian yang dapat bila dari ghupe, punyelah menyelerakan, mengeliurkan tapi bile sampai kat dek tekak, hampehhhh.. Meleset giler.. Untuk orang lain yang berduit dan tak kisah, aku tak tau lakan.. Tapi untuk aku, kepuasan tu penting. Dan memang takkan puas la aku makan macam tu, perut tak puas, hati pun tak puas. 


Apelah dorang nikan.. Berniaga cuma setahun sekali je dalam bulan ramadhan. Contohnye. Orang yang memang berniaga tiap-hari jual Kepak Ayam Madu RM10.00 untuk 5 ketul, tapi korang sekali berniaga time bulan puasa jual sampai RM10.00 untuk 3 ketul! Kalau sedap, takpe la juga, kalau tak sedap? Kalau aku, da sekali terkena, sememangnyelah tu jer la kali pertama dan terakhirnya aku beli. Mana nak dapat keberkatan dan keredhaan Bulan Ramadhan ni wahai Sang Peniaga?


Pasar Ramadhan pun jualnya benda yang same, kalau makan bende yang same jer, muaklah kan. Kalau masak dengan air tangan sendiri, walau pun simple, tapi puas.
Kalau buat sardin dalam tin tu pun kalau dipanaskan, dititiskan perahan limau dan ditaburi bawang cincang adalah lebih sedap dari segalanya, telur mata masak kicap lagi makan dengan nasi panas.. Perghhh, syahdu.. Belum cerita lauk-pauk berat macam Gulai Lemak Cili Api Ikan Keli, Kari Sotong, Kailan Ikan Masin, Ayam Masak Merah, Tomyam Campur. Pendek kata, kalau yang dimasak sendiri memanglah yang terbaik!

Kita cerita perihal kebersihan pula. Bile di Pasar Ramadhan, xdapatlah kite nak dok membayangkan bagaimanalah ghupenye dapur dorang. Cume yang dapat dilihat adalah cara penyediaan, peralatan yang digunekan n ghupe bentuk Penamusaji tersebut. Dan tak boleh ditinggalkan adalah persekitaran yang dipenuhi lalat bersuke ria berterbangan. Yang zalimnya, abis hidung korang dilanggar2nye. No school punye lalat.


Jadi kesimpulannya, walaupun kadang-kadang tu kita sibuk, tak salah kalau kita membeli. Yang pentingnya, ikut citarasa tekak, makanan bersih n harga yang berbaloi2. Cuma aku lebih suka hasil air tangan sendiri, sedap tak sedap pun tekak sendiri n anak2 yang makan. Bila makanan bersih, baru hati pun bersih, nak beribadah pun senang, baru keberkatan dan keredhaan Allah tu sampai. Yang berniaga, jangan ala kadar yer, ini makanan yang akan jadi darah daging pelanggan, tolong jangan pandang mudah yer. Lagi pula ini bulan Ramadhan, biar la rezeki yang dapat tu HALAL.. Tak gitu????

No comments:

Post a Comment