AKU REDHA, ANDAI INI TAKDIRNYA UNTUKKU....



Monday 30 July 2012

~ PeRlUkAh AkU BeRhAtI KeRiNg ???... ~



Ni aku nak tanye : Patut tak kadang2 aku bersikap hati kering dekat anak2? Wlau pun aku seorg ummi beranak 5, tak segan n malunye aku katekan yang diri aku masih lagi dalam proses untuk mengetahui lebih banyak lagi cara mengajar anak... Tak semestinye anak ramai tu menjadi tali pengukur kepada keterroran n keexpertan aku menjage anak.. Betul tak?

Maksud aku dengan hati kering itu adalah bila anak  aku nak sesuatu yang aku tak bagi sebab memang tak sesuai atau apa2 jer la.. dia mengamuk2, so tindakan aku membiarkan jer dia mengamuk tanpa melayan karenah tersebut atau apa yang aku suruh dia buat tapi dia tak buat or apa2 jerlah.. (mengikut perkembangan umur anak)

Secara peribadinya, aku selalu gak buat hati kering dekat anak2 aku ni... dorang menangis, mengamuk2.. hentak2 kaki sampai tersedu sedan tapi aku biarkan je dia.. Buat do know. Memandangkan aku ni spesis yang suka tinggikan suara n kalau cara tu tak berkesan apelagi tangan sampai ke badanlah. Kalau mood aku time tu baik, aku cuma cakap dengan nada perlahan " Kalau nak menangis, menangislah selagi nak"... Biasenye bile aku cakap camtu dorang akan betoi2 menangis... dah lama2 dorang datang kembali dekat aku.. So, lepas dari tu, dorang dah tak buat apa yang aku tak bagi dorang buat tu...

Untuk pengetahuan jugak... hati aku yang tengok dorang menangis ni.. rasa macam kena siat2.. tak sanggup tengok anak menangis sampai macam tu... Sampai bengkak2 bijik mata. Tapi aku jugak taknak anak2 aku jadi mengada2.. taknaklah nanti bila pergi kedai nampak sesuatu yang dorang berkenan, bila aku tak bagi.. dorang mengamuk2 dekat kedai tu... aku tak nak "dipergunakan" oleh anak2...

Setakat ni, alhamdulillahlah, bila jumpa mainan dorang tak pernah lagi bila tak dapat mengamuk, cumenye dorang akan beli makanan @ biskut yang dorang nak.. kira2nye dorang lebih tertarik kepada makanan la.. no hal la kan.. bab2 makan ni...

Sebenarnya, hati kering ni bukan hanya dalam bab apa yang anak aku nak, aku tak bagi... tapi banyak lagi yang aku terfikir tapi aku sukar nak cerita dekat sini macamna... hahhahhahha... tapi aku rasa ibu2 semua mesti paham kan.. lebih2 lagi yang dah lama jadi ibu.. Kadang2 tinggalkan anak dengan pengasuh pun, aku terpaksa gak keringkan hati.


No comments:

Post a Comment