AKU REDHA, ANDAI INI TAKDIRNYA UNTUKKU....



Thursday 26 April 2012

~ MaTeKu YaNg RaBuN... ~





Seperti yang diketahui, mateku nikan rabun. Ya.. Ro Alif Ba Waw Nun. RABUN... Aku mengaku. Memang mateku rabun. Rabun di tahap gaban tu. Bermula dari Tingkatan 1 lagi, aku dah mula pakai specs. First time check mate, doctor tu kate aku ni Rabun Keturunan. Memang betullah tu, mak n abah aku sememangnye rabun… First time wat cermin mate, aku jarang2 pakai. Pakai pun time kat dlm class. Pelaburan yang sungguh bijakkan? Wat cermin mata mahal2, ujung2nye simpan dalam poket baju. X puas pakai, bingkai da patah… Huhuhu… Yang benarnye malu nak pakai, ape taknye, orang lain matenye dua, aku plak matenye empat…. Lagipun gase macam serabut jer time pakai tu. Rase macam menyemak jer ade bende dok depan mate ni....


Bila dah tak pakai tu, dahi mulalah berkerut, mate mulalah nak sepet, kecikkan mate nak tengok benda itu ini tak nampak.. Iiiissshh.. tengok ape2 pun dekat jer sampai kalau boleh macam nak cium sebab tak nampak bila tak bercermin mate...



Nak dijadikan cerita, dari tahun ke tahun mateku makin rabun. Rabun di tahap gaban tu. Mateku makin tak nampak dengan jelas. Jadi sebagai langkah penyelesaiannye aku amik keputusan untuk memakai specs tanpa tanggal kecuali tidur n mandi bimbang rabun mateku semakin teruk. Tiap2 tahun terpakse tempah specs baru. Sebab? Biaselah diriku ini yang agak ganas.. Huhuhu… Nak pakai CL tidak digalakkan oleh doctor kerana tahap silauku amat tinggi… Elok gak tu, taklah aku kene spendkan duit tiap2 bulan, cerewet jugak nak pakai tu aku kena jage betul2, jangan kasi habuk masuk, kena tukar air selalu, nak pakai pagi2 kene amik masa.. kalau pakai lama sikit, mate jadi pedih.. Yang paling menakutkan, kalau pakai salah teknik, mate boleh rosak tu...

Walau bagaimanapun, dengan rasa bangganye kini aku mampu bernafas tanpa menggunakan specs. Alhamdulillah... Dihitung n dicongakkan hampir 3 tahun, mataku tidak perlukan talian hayat itu lagi… Rahsianye????? Hehehehehhee 

No comments:

Post a Comment