AKU REDHA, ANDAI INI TAKDIRNYA UNTUKKU....



Wednesday 6 June 2012

~ KuMpUl IdEa, TuLiS BlOg... ~



Idea, oh idea. Janganlah kau tandus. Kenelah ade idea kalau tidak cmner nk update blog. Camner nak mengarang entri. Betul tak?


Bagaimana aku dapatkan idea?

Nak dapatkan idea senang jer. Banyakkan membaca. Tak kisahlah sumbernya dari mane pun buku, paper atau majalah pun boleh… 

Tapi, bile da dapat dari sumber janganlah pulak kita ambik ayat dalam tu bulat-bulat. Gunakan ayat sendiri ikut kefahaman diri. Itu adalah lebih baik.


Tips Mengumpul idea entri

Idea ni tak tentu nak datangnye bile n di mane. Bila-bila masa je dia boleh datang. Time tengah jalan-jalan ke, tengah tengok orang ke, tengah termenung, tiba-tiba idea tu datang.

Untuk mengelakkan dari idea yang datang itu hilang, setiap kali idea tu datang aku akan cepat2 catatkannye kat mane2, supaya idea aku tu tak hilang macam tu jer…

Contoh, masa aku tengah bekerja, idea yang datang tu akan aku catatkan di note book. Takde pen+kertas, taip kat handphone, dan save. Dengan tu, idea aku takkan ghaib ilang macam tu jer…



No comments:

Post a Comment