AKU REDHA, ANDAI INI TAKDIRNYA UNTUKKU....



Tuesday 5 June 2012

~ AkU SaJe Yg. TaHu... ~



Entry ni memberi maksud yang sangat mendalam bagi aku. Aku tahu kalau sekilas pandang, orang akan cakap kenapa aku perlu mengingati kisah silam. Kenapa aku perlu mengaitkan kisah dahulu dengan kisah sekarang ini?. Biarlah ianye menjadi sejarah. Tersimpan rapi di dalam kotak fikiran. Tutup buku lame buke buku baru. Tapi bagiku ianye sangat penting. Kenangan demi kenangan selalunye datang tanpa perlu aku undang. Kehadiran dirinye di dalam episode hidup aku begitu amat bermakne walau pun ianye adalah penyinggahan yang sementara dan perginye tidak mungkin akan kembali lagi.

Dalam kehidupan ni, kemunculan dan pemergian orang dari dalam hidup kita adalah sesuatu yang sangat normal. Sorang datang, sorang pergi. Patah tumbuh hilang berganti, kata orang. Ada yang pergi takkan kembali, ada yang pergi dan berjanji akan datang semula. Aku rasa, aku dah biasa dengan norma kehidupan macam ni. Tapi kali ni aku tak tahu kenapa hati aku sejak akhir2 ni terlalu berat sangat menerima penyataan tersebut.. Aku tak tau kenapa hati aku begitu sensitive. Kenape aku terlalu emosional. Ya... Seseorang yang sangat aku hargai kewujudan dan kehadirannya akan datang dan pergi dari pandangan mata aku, akan datang dan pergi dari diari hidup aku. Setiap kali pergi, hilanglah senyuman dia yang akan menceriakan hari-hari aku.

Aku tahu aku seolah2 menjadi tamak dan tak izinkan dia pergi. Bukan aku tak bagi. Hati aku yang tak bagi. Mulut aku kata "Pergilah... Jaga diri. Jangan lupakan aku".
Aku takkan minta seseorang tu supaya jangan pergi kalau aku tak sayangkan dia. Aku akan rasa sakit kalau orang yang aku sayang semakin jauh dari aku. Aku tahu aku bukan siapa2 dan mungkin kasih sayang aku tak bermakna apa2 kepada sesiapa yang aku sayang. Hanye Allah saje yang tahu. Sebab tu la aku lebih utamakan anak2, sebab aku tau yang anak2 sentiasa ada di sisi aku. Dorang tak pernah tinggalkan aku. Dorang sentiasa ada untuk bantu aku bangun bila aku terjatuh. Dorang sentiasa ada untuk aku. Aku akan lebih rapuh kalau tanpa anak2 aku.

Aku tahu orang salah faham dengan niat aku. Orang salah faham dengan kedudukan dia dalam hati aku, dalam hidup aku. Mungkin dia pun salah faham. Biarlah aku jelaskan.

Jadi, bila insan2 yang sangat bermakna dalam hidup aku ni ambil keputusan untuk pergi, ambil keputusan untuk tinggalkan aku tanpa senyuman dia, aku rasa sangat kosong.Jadi, tak salah untuk aku menangis kan? Aku menangis bukan untuk meratapi dan menagih simpati. Aku menangis untuk luahkan kekecewaan aku.. kesedihan aku.. Disebabkan aku tahu tak ada orang yang peduli tentang perasaan aku la aku menangis. Dengan cara itu, aku dapat legakan perasaan aku yang takde orang peduli ni.

Entahlah. Mungkin aku patut redhakan hati aku ni. Mungkin aku perlu relakan dan lepaskan dia pergi. Mungkin aku patut menerima hakikat yang dia akan pergi dan insyaAllah akan balik. Aku akui setiap takdir Allah itu ada hikmahnya. Cume terpulang kepada aku untuk aku memahaminya.

No comments:

Post a Comment