AKU REDHA, ANDAI INI TAKDIRNYA UNTUKKU....



Tuesday 15 May 2012

~ PiSaNg KaKi YaNg TiDaK BeRkAkI... ~








Pernah makan pisang kaki tak? Name jer pisang kaki tapi rupe bentuknye bukan bentuk pisang pun. Nak makan, kene kopek kulitnye. Ala2 makan macam buah ciku. Tapi rasenye lagi rangup dan lebih manis berbanding ciku. Bijiknye pun ala2 buah ciku gak.

Sebenarnye tak pernah terpikir pun nak beli pisang kaki ni. Ini sumenye bahana kisah cerita yang terdapat pada intipati cerita Harimau Yang Ketakutan. Cerita ape tu??? Tulah tajuk cerite yang akan disampaikan oleh anak bujang aku yang sorang tu dalam Pertandingan Bercerita Sempena Hari Potensi Kanak2 TABIKA KEMAS Peringkat Parlimen Kota Melaka. Dalam cerita tu mengisahkan seekor harimau yang ketakutan terhadap Pisang Kaki yang disangkakan satu lembaga yang besar dan lebih hebat darinya. Selepas aku membace cerite tu, aku pun ketawelah terbahak2. Bodohnye harimau.

Disebabkan anak2 aku pun tidak mengenali pisang kaki so pemikiran anak2 aku pun serupelah jugak si harimau tu. Dorang peliklah kenape aku ketawe n ape yang kelakarnye. Jenuh jugak aku nak mengexplainkan mereka. So untuk memberi pemahaman yang sebetulnye maka aku terpakselah menunjukkan mereka bahan maujud iaitu Pisang Kaki yang sebenar2nye. Maka aku pun membelinye. Mahal tu. 3 biji RM 10. Takpelah anak2 punye pasal. Yang bestnye tu, bile aku tunjukkan inilah Pisang Kaki. Dorang ketawa terbahak2… Isshhhhh… Lambatlah korang ni… 

No comments:

Post a Comment