AKU REDHA, ANDAI INI TAKDIRNYA UNTUKKU....



Sunday 12 August 2012

~ CuCuR BaDaK SeRuNdInG KeLaPa UdAnG KeRiNg... ~

Cucur badak dan serunding kelapa udang kering untuk intinya ni projek hari sabtu lepas... Alkisahnya ari Jumaat aritu, aku ade beli keledek dengan member opis. Dapat jer keledek tu, kepala otak aku dah dok terbayangkan cucur badak. Aiii, sedapnya. Maklumlah tekak bulan pose ni. Yang tak sedap pun bleh gak jadik sedap. Terase macam dipanggil2 jer nak buat sendiri kuih ni. Bagi aku bile dah ade gesa nak buat ni, jangan ditangguh2. Jadik terus jalankan projek tak tunggu dah. Ape2 pun kene tunggu esok gak, sebab bahan2 yang ade cume keledek jer, yang lain sayup, kene p beli kat kedai dulu. Hehehehehe

Ini adalah percubaan yang pertama. Mintak resepi kat Kak Mis. Tq kak… Sebelum2 ni tak reti nak buat dok p beli jerlah. Walau pun ianya adalah percubaan yang pertama, hasilnya membuahkan cukup lumayan. Cucur yang garing diluar, lembut didalam, serunding kelapa yang berempah, terase udang keringnya, dan cukup rasa basah2, pedas dan manis2 sedikit....pendek kata sedapp sangat.... Nampaknya bila dah pandai buat sendiri ni lebih baik buat, untung dan banyak pulak dapatnya. Tapi kalau setakat nak makan tekak sendiri, tak payahlah buat, beli RM2 jer cukup.

Masa anak2 aku makan, aku tanya gak kat anak2 aku, tau tak kuih ni ape namenye. Semuanye geleng kepale jer. Yerla anak2 zaman sekarang mana ada kenal kuih2 lama kalau tak kita ni yang memperkenalkannya. Tapikan lepas jer aku bagitau nama kuih ni dorang punyelah ketawe terbahak2. Dorang tanye knp namenye badak mi…? Oooopppssss, sori xdak jawapan untuk soalan tu yer… (Yang benaunye aku xtau nak jwp ape… No idea… )

Kalau dulu, semua kuih harganya 20 sen sekeping. Sekarang ni mane nak dapat dengan harga macam tu. Bahan masakan pun sumenye dah naik. Jadi jangan mengeluh kalau ade penjual yang jual kuih dengan harga yang tinggi. Kene tahu gak, harga bahan2 yang nak dimasak semuanya dah naik harga. Jadik moral of the storynye, jangan cari alasan untuk malas buat kuih sendiri di lain kali. Nasihat ikhlas ni untuk diri sendiri tau…

Oklah jangan buang masa dengan cakap kosong yer. Moh belek setiap picture yang aku snap…








No comments:

Post a Comment