AKU REDHA, ANDAI INI TAKDIRNYA UNTUKKU....



Monday 6 August 2012

~ MaSaK TomYaM LaH OiIi.... ~


Hari Ahad aritu sememangnya dah plan nak masak tomyam….. Itupun gara-gara terpandang gambar tomyam yang begitu menyelerakan di dalam majalah Rasa. Aku kadang2 pelik sungguh tak dapat menahan rasa bila melihat makanan yang begitu mengiurkan. Mulalah jiwa dan raga ini tak tertahan-tahan nak memasak. Nak2 plak dah lama sungguh tak masak tomyam ni. Tetibe teringat plak kat buah hati, kalau makan kat luar dia mesti memilih tomyam sebagai makanan pilihan. Sambil menghirup kuah tomyam,  otak aku ni asyik terfikir dan tertanya-tanya apakah menu berbuka puasa buah hati ek…. Cian dia berbuka sorang2…





Opsss!!!!! Ada tips sikit nak kongsi. Jika nak memasak tomyam n nak makan berulang2 kali banyaknye siapkan 1 periuk kuah tomyam  dan daging terlebih dahulu tetapi jangan mencampurkan ayam, udang, sotong dan sayur-sayuran. Potong ayam, seafood dan sayur-sayuran dan simpan dahulu dalam peti sejuk. Nanti…. jika time nak makan baru ambil sedikit kuah tadi ( buat dalam periuk lain), panaskan semula baru masukkan  ayam, seafood dan sayur-sayuran!. Untuk kuah yang asal tu simpan dan panaskan selalu. Boleh tahan 2 hingga 3 hari!!. Satu lagi sebabnya buat macam ni untuk mengelakkan seafood dan sayur tu mengecut jika terlalu lama terendam dalam kuah yang masam tu. Bayangkan kalau makan tomyam dengan semua bahan didalamnya kecut-kecut. Tentu tak best dan merosakkan mood nak makan kan!!!!!
Lagi satu…. kalau ada kuah lebih jangan di buang. Masukkan dalam bekas plastik dan bekukan  dalam peti sejuk!! Bila-bila masa kalau nak makan panaskan balik kuah tu. Tinggal bubuh seafood dan sayur jer…!!!

No comments:

Post a Comment