AKU REDHA, ANDAI INI TAKDIRNYA UNTUKKU....



Thursday 16 August 2012

~ N3 TeRaKhIr SeBeLuM GaYe... ~



Lagi 3 hari je. Lepas tu raya. Seronok. Jangan kate anak2, aku pun yang tua ni same tumpang seronok. Tumpang suke gak. Tak sabar pun yer gakni. Hahaha.. Baju raye aku?? Taklah over membeli baju baru nak pakai time raya. Alahhhhh, jadik penjawat awam macam aku nikan, ada jer koleksi baju kurung yang menimbun adakala bukan perkara pelik. Setiap bulan pun buat baju, tak payah tunggu raya. Baju yang ditempah raya pun nanti akhirnya jadik baju keje gak.

Yang special sikit aku simpan buat p kenduri kawin n p majlis2 yang berkaitan. Yang lain, aku p gantung sebaris dengan baju keje yang lain. Alhamdullilah, semua dah lengkap kot. Syukur sangat dengan rezeki Allah tahun ni. Gaji yang ada, duit poket buah hati bagi, dapat bonus walaupun setengah bulan cukup menambahkan kemeriahan aku sekeluarga nak beraya. Rasa lega nak berjalan raya jumpa sedara mara. Takde lah serabut pikir kos Insya Allah, dengan rezeki yang ada ni, dapat beraya dengan tenang.



Tu yang bila baca Metro semalam rasa nak mengalir air mata. Aku sibuk-sibuk buat persiapan nak sambut raya. Beli itu, beli ini. Macam tak pernah cukup. Selagi tak raya, selagi itu asyik nak membeli. Ada je yang berkenan. Baju anak aku berhelai-helai, berpasang-pasang. Ada orang, nak belikan anak baju baru sepasang pun tak mampu. Raya tak raya sama jer. Sedih. Simpati. Kesian. Marah pun iye bila baca ada yang sampai terpaksa berhenti sekolah sebab mak ayah tak mampu dah nak hantar anak ke sekolah. Ni paling aku terkilan, kalau takde pendidikan, macamana nak ubah nasib keluarga?? Nak kerja apa nanti? Sudahnya, warisi lah kesusahan mak ayah.

Bukan sekolah free ke sekarang ni hah??

Dan jadik makin terkilan bila baca kisah penyelewengan wang zakat. Mana pergi wang zakat yang berbillion tu?? Kalau betul bagai apa yang ditulis, sampai hati amik hak orang. Terus teringat kat citer salah seorang penceramah. Meleleh air mata aku bila dia cerita hal kisah adik-beradik yang terpaksa kongsi baju sekolah sebab itu jer kemampuan mak ayah dia. Dengan penuh ikhlas hati aku niatkan sedekah setiap bulan untuk golongan yang memerlukan macam ni. Aku letakkan kepercayaan untuk manfaatkan sumbangan aku tu. Tapi bila masih terdengar kisah-kisah macam ni, aku terfikir gak mana perginya sumbangan tu semua? Mungkin sumbangan aku tak seberapa, tapi bukan aku sorang kot yang buat potongan gaji. Tolong jangan mainkan amanah yang orang dah beri.

Nanti kalau orang luar, yang lain bangsa, lain agama yang lebih pantas hulurkan bantuan. Jangan marah. Janganlah nanti time tu baru nak terhegeh2 datang jenguk. Time keluarga tu, kebulur anak beranak tak cukup makan, tak cukup pakai dibiarkan. Bila nanti akhirnya mereka terpedaya, tergelincir dari landasan agama tahunya mengata jer. Orang kalau dah terdesak, tersepit.. Rasional selalu takde. Nauzubilllah.


No comments:

Post a Comment