AKU REDHA, ANDAI INI TAKDIRNYA UNTUKKU....



Thursday 2 August 2012

~ MaRaHhH... ~


Dalam kehidupan aku bergelar seorang ibu ni. Ada masa anak2 aku sangat2 menguji kesabaran aku. Kadang tu rasa macam... eeee eeee bagi kang... Aku selalu sangat rasa macam tu.. tapi apa yang aku rasa tu bukannya hanya tinggal rasa. Pernah jugak aku memukul sesunggungnya. Tak tahulah time tu di mana hilangnya hati dan perasaan aku ni. Mereka yang tak faham, takkan mengerti. Bukan aku tak sayangkan anak2. Bukan aku tak manjakan mereka. Walau pun aku tahu memukul bukan cara terbaik untuk didik anak2..


Aku biasanya lebih kepada psikologi.. Memang naluri ibu mampu ubah segala2nya... Hati siapa yang tak sakit di dalam keadaan badan yang keletihan bekerja seharian, nak ngadap pinggan mangkuk yang menimbun.. keadaan rumah yang bersepah, air yang selalu ditumpahkan. Ianya benar2 menguji kesabaran aku...


Walau bagaimanapun, PALING PENTING sekarang ni aku di dalam proses pengawalan kemarahan... Setiap kali ada perkara yang berlaku aku akan SETTING MINDA aku dengan mengatakan anak2 aku masih berada di dalam proses pembelajaran. Walau apa pun yang mereka buat. Aku perlu ingat, anak2 aku sedang mengexplore macam2 dalam hidup mereka. Mereka masih belum tahu apa yang mereka buat tu menyusahkan aku. Mereka masih belum tahu apa yang mereka buat tu mampu buat aku penat. Mereka masih belum tahu apa yang mereka buat tu, buat aku rasa nak marah.. TAPI apa yang mereka tahu. Mereka rasa seronok dengan apa yang mereka buat & mereka nak belajar @ xplore lebih lagi... SO, aku kenalah bagi penerangan dekat, tak kiralah samada dengan nada yang bersopan atau sebaliknya bahawasanya apa yang mereka buat tu samada elok or tak.. 


Cuma ingat satu jer, bila aku marah2. Aku dapat bayangkan betapa sukanya setan sebab dia dah berjaya melemahkan aku.. So, hadapilah karenah anak2 dengan senyuman. InsyaAllah.. DIA pasti membantu kita dengan memberi kita sifat kesabaran yang lebih tinggi... InsyaAllah.. bila dalam diri kita penuh dengan sifat sabar, hidup kita lebih tenang. takda nak serabut2 otak. So, kita akan rasa sangat2 happy dengan life kita melayan karenah anak2.

No comments:

Post a Comment